دسته بندی نشده

هرم بویایی عطر

رایج ترین سبک عطر سازی، سبک کلاسیک هرم بویایی است که در این روش، اجزای یک عطر در یکی از سه بخش این هرم یعنی رایحه آغازی، رایحه میانی و یا رایحه ماندگار قرار میگیرند.
هرم بویایی عطر

 

هرم بویایی، رایج ترین سبک طراحی عطر است. مطالعات متعدد در مورد ساختار مواد و دسته بندی آن ها بر اساس قدرت و ضریب تبخیر، در نهایت منجر به ایجاد سبکی غیر قابل پیش بینی و به یاد ماندنی در خلق عطریات شده است.
یک عطر از ده ها و یا صدها ماده تشکیل شده است که در کنار هم در هرم بویایی قرار می گیرند تا رایحه ای خاص خلق کنند. هرم بویایی دارای سه بخش است: رایحه آغازی، رایحه میانی و رایحه ماندگار. هر نت بویایی می تواند در یکی از بخش های سه گانه هرم بویایی قرار گیرد.
با اسپری کردن عطر، به اولین رایحه نیرو بخش آن می رسید. چیزی که به مشام شما می رسد رایحه آغازی یا بالاترین ناحیه هرم بویایی است. این رایحه اساساً شامل اجزای خنک، مولکول های کوچک، سبک و فرّاری همچون میوه های مرکباتی و آروماتیک می باشد. قطعاً معیار اولیه شما در انتخاب یک عطر بر پایه رایحه اولیه در هرم بویایی است که ماندگاری آن از چند دقیقه تا نهایتاً دو ساعت می باشد.
به مرور زمان رایحه میانی پدیدار شده و جایگزین نت های اولیه می شود. این رایحه، کمتر حالت انفجاری دارد و در زمینه اصلی عطر قرار گرفته و غلظت و هویت خود را نشان می دهد. رایحه میانی معمولا گلی، میوه ای و یا ادویه ای بوده و حدود سه ساعت ماندگاری خود را حفظ می کند. رایحه میانی کمک به سزایی به مطبوع شدن رایحه ماندگار در آغاز تبخیر عناصر آن می کند.
ماهیت رایحه ماندگار به رایحه میانی بسیار نزدیک است. این دو رایحه در کنار هم، زمینه اصلی عطر را می سازند و در نهایت، رایحه محبوبتان را به آرامی با پوست و لباس شما عجین می کنند و تا ساعت ها و یا حتی چندین روز ماندگاری خود را حفظ می نمایند. رایحه ماندگار از مواد تشکیل دهنده ماندگار و گیرایی همچون رایحه های چوبی و بالزامیک ساخته می شود. رایحه ماندگار به تاثیرگذار تر شدن نت های میانی و اولیه عطر کمک می کند. نت های رایحه ماندگار معمولا پس از گذشت سی دقیقه از اسپری کردن عطر به مشام می رسند.
گاهی ساختار یک عطر از هرم بویایی و سبک کلاسیک سه بعدی آن پیروی نمی کند و رایحه عطر از ابتدای زمان اسپری کردن تا پایان مدت ماندگاری، دارای مسیری مشخص و خطی است و با گذشت زمان تغییر مشهودی در رایحه آن احساس نمی شود. معمولا در ساختار چنین عطرهایی، یکی از عناصر و نت های ماندگار کننده مانند مشک، عنبر، نت های چوبی، نعناع هندی و… دیده می شود.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *